Sunday 23 March 2014

Tips Berkesan Dalam Solekan

Teks: Aizawaty Ahmad
Gambar : Produk Sophie Paris

Secara alaminya , setiap wanita mempunyai keinginan untuk tampil cantik dan menarik .Dengan adanya kuasa solekan ia dikatakan mampu untuk membuatkan wajah kusam dan lesu bertukar menjadi jelita, sekali gus meningkatkan keyakinan diri. Solekan sering tidak menjadi? Tidak mulus seperti model-model dan bintang terkenal? Mungkin anda kurang arif mengenai tip-tip berkesan dan asas dalam solekan. Anda perlu mengikuti langkah-langkah yang betul untuk memastikan tiada cela yang kelihatan.

Perhatikan tip- tip berikut.

1. Aplikasi Bedak Secara Sempurna
Agar kulit wajah terlihat mulus, gunakan pelembap berasaskan air sebelum menggunakan bedak asas. Tentukan ketebalan bedak yang inginkan. Untuk solekan ke majlis,  ia biasanya sedikit tebal daripada biasa. Gunakan span yang diaplikasikan dengan cara ditepuk-tepuk lembut pada wajah dan diakhiri dengan loose powder.

2. Lindungi Noda Pada Wajah
Concealer berfungsi untuk menutup bekas jerawat atau noda pada wajah. Warna concealer harus sama dengan warna bedak agar wajah tidak kelihatan terlihat bertompok-tompok. Concealer cair merupakan jenis yang paling mudah digunakan dan dapat menutup cela secara rata. Jika anda menggunakan concealer berbentuk stik, caranya adalah dengan mengoleskannya terlebih dahulu pada jari manis dan calitkan pada wajah. Ia akan menutup dengan lebih halus daripada terus mengoleskannya pada wajah.

3. Alis Rapi dan Natural
Sebelum dirias, rapikan bentuk alis agar tidak berserabut. Untuk mendapatkan bentuk alis sempurna gunakan pensil kening untuk membentuk. Gunakan pensil yang hujungnya runcing dan lembut. Jangan
ditekan agar hasilnya tidak terlalu tebal. Sikat kening dan jika mahu anda boleh semburkan sedikit  hair spray pada sikat kening kemudian sikat kembali.

4. Eyeliner Tahan Lama
Eyeliner biasanya digunakan untuk menyerlahkan bentuk mata dan membuat pandangan mata kelihatan tajam. Eyeliner yang 'cair' kerana kepanasan atau sudah terlalu lama akan merosakkan penampilan. Untuk menjadikan eyeliner bertahan lebih lama, gunakan pelembap mata terlebih dahulu kemudian gunakan concealer. Seterusnya, gunakan eyeliner berbentuk pensil dan dilapis dengan eyeliner cair untuk mendapatkan warna yang lebih menyerlah.

5. Mata Sepet Lebih Besar
Untuk mendapatkan kesan mata lebih besar, gunakan scotch tape untuk kesan lipatan pada mata dan aplikasikan warna-warna gelap pada mata. Gunakan eye shadow warna hitam, kelabu, coklat atau ungu gelap kerana ia merupakan pilihan yang tepat. 





0 comments:

Post a Comment